Badminton Vereniging Almere

Een samenvatting van de nieuwe spelregels

Hieronder staan in zeer beknopte vorm de belangrijkste badmintonspelregels en nieuwe puntentelling vanaf 1 augustus 2006. Wie de volledige tekst wil hebben, kan terecht bij de Nederlandse Badminton Bond, www.badminton.nl. De belangrijkste wijzigingen zijn de nieuwe puntentelling, de nieuwe richtlijnen voor coaching, en de duur van de rustpauzes. Deze tekst is ook opgenomen in het competitie wedstrijd bulletin dat deze week uitgedeeld wordt.

Badmintonveld

De hoogte van het net is 1,55 meter aan de randen en 1,524 meter in het midden

Begin van de wedstrijd

Voor de aanvang van de wedstrijd loten de beide tegenstanders. De winnaar van deze ‘toss’ heeft het recht:

De verliezer van de loting krijgt de keus uit de overgebleven mogelijkheid. In de tweede en derde game van een wedstrijd mag die partij het eerst serveren die de voorgaande game heeft gewonnen.

Puntentelling

In alle spelsoorten wordt een game gespeeld tot 21 punten. Om een wedstrijd te winnen moeten er twee games worden gewonnen. Uiteindelijk gaat het om de “best of three games” tot 21 punten, met een verschil van 2 punten per game. Bij de stand 21-19 wint degene met 21 punten. Bij de stand 20-20 moet worden doorgespeeld tot het verschil van 2 punten is bereikt. Bij een stand van 29-29 is het 30ste punt het winnende game of wedstrijdpunt. Na elke game en halverwege de 3e game, wanneer één van de spelers 11 punten heeft behaald, moet van speelhelft worden gewisseld.

De service

De service is een belangrijke slag. De service moet in het enkel- en dubbelspel onderhands in het diagonaal tegenoverliggende serveervak worden geslagen. Niet alleen de serverende partij, maar ook de ontvangende partij kan punten scoren. Net als in het enkelspel heeft een duo in het dubbelspel slechts één servicebeurt. Alleen de serverende partij wisselt van speelhelft als zij scoren. De service gaat over wanneer de serverende partij niet scoort. De ontvangende partij krijgt dan een punt zonder van speelhelft te wisselen.

Enkelspel

Bij de stand 0-0 wordt vanaf rechts geserveerd en zal steeds bij een even score vanaf rechts en bij oneven score vanaf links worden geserveerd. De ontvanger past zich altijd aan door in het diagonaal tegenover liggende vak te gaan staan. Een speler blijft net zo lang serveren totdat hij een fout maakt c.q. de tegenstander een punt scoort.

Dubbelspel

De telling bij dubbelspel gaat net als bij het enkelspel. Het maakt daarbij niet uit wie bij de stand 0-0 rechts staat en kent ook maar één servicebeurt. Als de service naar de tegenstander overgaat, begint een speler te serveren die staat in het rechter of linker serveervak, afhankelijk van het aantal gescoorde punten. Als de service is geslagen en geretourneerd, mogen de spelers zich vrij over de gehele speelhelft verplaatsen. Er is geen verplichting afwisselend te slaan zoals bij tafeltennis.

Dubbelveld

Voorbeeld:

Bij de stand 8-5 maakt de serveerder een fout. De service gaat over en de stand wordt 6-8. Als de stand 7-8 is geworden wisselt de serveerder van vak. Zijn partner wisselt uiteraard mee. Er wordt dus alleen van servicevak gewisseld als door de serverende partij een punt is gescoord.

Let op:

Wanneer achtereenvolgend wordt geserveerd, mag nooit vanuit hetzelfde serveervak worden geslagen. Een ontvangende speler retourneert nooit twee achtereenvolgende services.

Verlenging

Bij alle spelsoorten wordt gespeeld tot 21 punten, met een verschil van 2 punten per game. Als het verschil van 2 punten nog niet bereikt is bij een stand van 29-29, dan is het 30ste punt het winnende game of wedstrijdpunt.

Pauze

Wanneer een speler als eerste de score van 11 punten heeft bereikt, krijgen spelers 1 minuut rust. Tussen de games is een maximale pauze toegestaan van 2 minuten. Er geldt dus geen 5 minuten rust meer tussen de 2e en 3e game!. De speler moet gedurende deze pauzes in de nabijheid van de baan blijven.

Fouten

Let

Een let betekent dat de rally opnieuw moet worden gespeeld als gevolg van een onvoorziene gebeurtenis (bijvoorbeeld als de shuttle van anderen tijdens de rally in jouw veld valt).

Er mag opnieuw (een let) worden geserveerd

Algemeen

Er is geen sprake van een fout wanneer de shuttle tijdens een rally of bij een service het net raakt en toch reglementair in het speelveld valt. Grenslijnen horen altijd bij het desbetreffende speelveld. Dus als een shuttle de grenslijn raakt is de shuttle “in”. Aan deze beknopte spelregels kunnen geen rechten ontleend worden.

Coaching

Een speler mag tijdens een partij alleen aanwijzingen ontvangen wanneer de shuttle niet in spel is. De coach dient op de voor hem toegewezen stoel achter de baan plaatst te nemen. Deze mag hij verlaten tijdens de rustpauzes bij 11 punten en tussen de games (ook bij de 11 punten pauze mag hij dus even naar de speler toe lopen!). De coaching mag het spel niet verstoren.

Tot nu toe 9 reacties op dit bericht. Reageer ook ↓.

  1. Naomii op 06-02-2007 om 20:20 uur

    Tsja wat moet ik er van zeggen..
    wat ik zoek voor mijn schoolopdracht staat er toch niet bij :9
    Grrr.. :@ :9
    Xx Naomii :+

  2. dagmar op 18-04-2007 om 20:28 uur

    aha... |:(

  3. tim op 13-11-2007 om 13:17 uur

    snap er niks van |:(

  4. Jos Kuipers op 13-11-2007 om 19:15 uur

    goh

  5. Sjoerd op 13-12-2007 om 20:18 uur

    ken ik eindelijk ook de nieuwe telling! :o: :D :P :9 ;) :)

  6. anna op 07-05-2008 om 20:22 uur

    hehe eindelijk gevonden wat ik zocht! :) danku :P
    nu nog ongeveer vanbuiten leren :(

  7. Loes op 08-09-2011 om 09:43 uur

    Duidelijk verhaal, bedankt

  8. arduhyp op 28-03-2018 om 21:27 uur

    lol eerste reactie in 6 en een half jaar

  9. nick op 02-04-2018 om 14:18 uur

    kan geen goede spelregels vinden voor mijn schoolopdracht:(:(:(:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Reageer op dit bericht (“Een samenvatting van de nieuwe spelregels ↑”)

(wordt niet getoond op de website)
(wordt aan uw naam gekoppeld)
(nee invullen)

Smilies

Richtlijnen voor reacties (uitgebreid)