Badminton Vereniging Almere

Alex Vlaar in Jakarta, Indonesië

Op 6 december 2013 was het dan eindelijk zo ver, ik zal 2 weken gaan trainen bij de club Jaya Raya Jakarta in Indonesië. Ik reisde alleen en zou in Jakarta worden opgevangen. Er gingen geen andere Nederlandse spelers mee.Mijn vlucht was om 10 uur in de avond. Rond 7 uur kwam ik aan op Schiphol, en zo vroeg was wel nodig, omdat er een behoorlijke lange rij stond. Na 1,5 uur in de rij te hebben gestaan was mijn bagage afgevoerd naar het vliegtuig. Toen kwam het afscheid nemen van mijn ouders die allebei mee waren gegaan. Eenmaal door de paspoort controle heen gekomen ben ik vrijwel direct naar de gate gegaan, omdat er niet zoveel tijd meer over was om ergens een beetje te gaan kijken.

Ik vloog met Emirates naar Jakarta met een tussenstop op Dubai. De vlucht liep voorspoedig, de tijd vloog voorbij. Misschien kwam het ook wel dat ik genoeg films kon kijken op mijn eigen tv. Van Dubai naar Jakarta was het nog 7 uur vliegen. Na 2 heerlijke maaltijden en weer een paar films was ik aangekomen op Jakarta. Eerste keer Azië voor mij.

Eenmaal uit het vliegtuig gestapt werd ik overwelfd door het warme weer. Als eerste moest ik een visum halen, nadat dat gelukt was liep ik door naar de douane en werd ik terug gestuurd omdat ik een immigranten kaart moest halen. Stond nergens op de borden dat dat moest dus toch maar even vragen aan iemand. Het bleek dus dat iemand anders bij een loket mijn visum in mijn paspoort moest plakken en zo mocht ik doorlopen naar de bagage hal. Mijn koffer was zo gevonden omdat er 2 grote Yonex stikkers op zitten. Het zweet zat ondertussen al overal. Eerst dus maar een korte broek aan trekken voordat ik naar buiten liep. Buiten werd ik opgewacht door mijn trainer. Het was ongeveer een uurtje met de taxi naar het hotel, gelukkig hebben alle taxi’s in Jakarta een airco. Na een uurtje kwamen we aan in het Swiss Bellhotel. Snel slapen want de wekker ging al vroeg.

De volgende ochtend ging de wekker om 8 uur, even ontbijten. Het ontbijt bestaat natuurlijk uit veel rijst, ik dacht bij mezelf dat hier wel aan kon gaan wennen, het was heerlijk. Na het ontbijt ging ik naar boven om even wat te bewegen. Ik was nog niet helemaal gewend aan het weer dus ik werd behoorlijk snel moe. Na het lopen op de lopende band nam ik een duik in het zwembad wat op het dak van het hotel zit met een prachtig uitzicht over een gedeelte van Jakarta.

Het volgende wat op het programma stond was naar de lokale Mall te gaan om wat te gaan lunchen daar. Het schijnt dat deze Mall een van de kleinste was 6 etages hoog en behoorlijk veel winkels, groter had ik nog niet meegemaakt. Eenmaal terug gekomen in het hotel moest ik even gaan slapen omdat zo’n toch wel vermoeiend is. We gingen avond eten in het hotel omdat het te hard regende om ergens naar toe te gaan. Op advies van iemand heb ik saté kambing gegeten, dit is lamsvlees met soja saus en witte rijst, en dit beviel me aardig goed.

Op maandag begon de eerste training pas in de middag, de rede hiervan wist niemand eigenlijk. In de hal waren een aantal grote mensen aanwezig, waaronder 8 voudig All England winnaar Rudy Hartono, er waren ook nog een aantal ex wereldkampioenen aanwezig die nu training geven in deze club.

De middag training bestaat vooral uit partijen spelen. Dit was mijn eerste baan training in Jakarta. We begonnen met dubbels en wat mij opviel is dat deze spelers heel veel hard spelen, alles moet en zal hard geslagen worden. Dit ben ik zelf niet gewend dus ik moest mijzelf snel aanpassen of anders zou ik weg geslagen worden. Ook was ik nog niet helemaal gewend aan het warme klimaat, dus na een paar sets gedubbeld te hebben was ik al buiten adem. Gelukkig herstel ik wel snel en kon ik wat later een single spelen tegen een vrouw Fidarsari die een aantal jaar geleden bij de wereldtop hoorde, dit hoorde ik pas achteraf. Na 10 punten had ik al weer moeite om mijn ademhaling rustig te houden, ik werd helemaal zoek gespeeld. Nadat we nog een paar dubbels gespeeld hadden zat de training erop rond 5 uur. Nu moest er nog een taxi worden geregeld terug naar het hotel. We moesten een paar minuten lopen naar een weggetje waar zo nu en dan een taxi voorbij kwam, toen er eindelijk een lege taxi aan kwam konden we terug naar het hotel. Het is 7 kilometer rijden en hier deden we 1,5 uur over, omdat het spitstijd was. Eenmaal in het hotel aangekomen gingen we direct eten, ditmaal stond er nasi goreng op het programma, ook echt heerlijk.

De volgende ochtend begon de training om half 8 met de kracht training, hierna werd er aan vastheid gedaan op een rustig tempo. In de middag stonden er weer wedstrijden op het programma. Ik had nog niet tegen veel Aziaten gespeeld en er wordt een heel ander spelletje gespeeld, er worden sowieso minder fouten gemaakt en het inzicht van deze spelers is anders, ze komen met andere oplossingen als ze in de problemen komen. En niet te vergeten de ongelofelijke racketvaardigheid die deze spelers hebben, ze zijn altijd op tijd met hun racket. De training werd afgesloten met rekken en strekken. We waren nu iets later klaar dan de dag daarvoor dus de terug rit naar het hotel was nu een half uurtje.

De woensdag ochtend begon weer met dezelfde rituelen, opstaan, ontbijten, tas inpakken, taxi naar de hal. Deze ochtend was er weer kracht maar dan net iets anders, we hadden nu een biometrische kracht training. Dit hield in dat er over hordes gesprongen moest worden, en niet springen, landen, stilstaan en weer doorgaan, we moesten zo kort mogelijk contact met de grond maken. Na dit afgerond te hebben stond er weer vastheid op het programma plus een kill smash, dit werd in de oefening verwerkt. In de middag was er geen training omdat de andere spelers een toernooi hadden. Mijn trainer had iets geregeld, hij had geregeld dat we een middag met Mia Audina en haar man zouden doorbrengen in de grootste Mall in Jakarta. Ik vond dit dus heel speciaal. We hadden over van alles gepraat, over wat ze vroeger allemaal hadden mee gemaakt, hoe het met de spelers van toen ging, hoe nu alles gaat en over de spelers van toe en nu, alles kwam wel ter sprake. Dit was echt een geweldige ervaring die ik zeker niet snel zal vergeten.

De donderdag zag er weer hetzelfde uit als de voorgaande dagen qua trainingen, alleen ging de intensiteit een stukje omhoog. De trainer nam mij mee privé om multi’s aan te geven, dat noemen ze hier dus drilling. Eerst stond er smash defense full court op het programma en daarna smash kill. Na dit 3 kwartier gedaan te hebben kon ik een paar nieuwe flessen water kopen omdat die er snel door heen gingen, en dan praat ik over 2 1,5 halve liter flessen in een klein uurtje.

Tot nu toe 6 reacties op dit bericht. Reageer ook ↓.

1. Liviëna op 14-12-2013 om 08:51 uur

Leuk stukje :)

2. Blokkie op 14-12-2013 om 10:55 uur

Wat een fantastische ervaring. Wat leuk om te lezen. Vertel maar niet al te veel aan je moeder, anders krijgen wij woensdag ook zo'n training. Nog veel plezier en tot snel in de hal.

3. Henk Staats op 14-12-2013 om 11:34 uur

Leuk om deze belevenissen te lezen!

4. Paula op 14-12-2013 om 17:34 uur

Een heel avontuur Alex, stoer! Veel plezier een succes.

5. Paula op 14-12-2013 om 17:34 uur

6. Maria Patty op 16-12-2013 om 13:11 uur

Een leuk en gevarieerd sportverslag vanuit Jakarta. Geniet verder van het lekkere eten en veel succes!

Reageer op dit bericht (“Alex Vlaar in Jakarta, Indonesië ↑”)

(wordt niet getoond op de website)
(wordt aan uw naam gekoppeld)
(nee invullen)

Smilies

Richtlijnen voor reacties (uitgebreid)